A csend általi igehirdetés

Az idézet forrása: A szent hegy bölcse · Negyven versszak a Valóságról című könyv • Filosz Kiadó

Az ifjú Ramana Maharshi

Bhagaván Srí Ramana Maharsi esetében léteznek kiadott művek, és nem is árt ezekről tudni valamit, ám mindig emlékeznünk kell arra, hogy nem ez a valódi hagyaték. Bhagaván csendben tanított, és tanít ma is tiruvannámalai szentélyében és azok szívében, akik hozzá fordulnak. Amikor egy ízben feltették neki a kérdést, hogy miért nem hirdeti az igazságot szélesebb tömegeknek, akkor így válaszolt: „Honnan tudod, hogy nem teszem? Vajon abból áll-e az igehirdetés, hogy dobogóra állunk, és buzdítjuk a körülöttünk lévő embereket? A prédikáció a tudás egyszerű közlése, mely valójában csak csendben történhet. Miképpen vélekedsz arról az emberről, aki egy órán keresztül hallgat egy szentbeszédet, majd anélkül távozik, hogy az olyan benyomást gyakorolt volna rá, amelynek következtében megváltoztatná életét? Vesd össze őt egy másikkal, aki egy szent jelenlétében ül, s némi idő után úgy távozik, hogy életszemlélete teljesen megváltozott. Melyik jobb: hangosan prédikálni mindenféle hatás nélkül vagy belső erőt kibocsájtva csendesen ülni? S ismét, honnan ered a beszéd? Létezik a tiszta Tudás, amelyből megszületik az ego, az egóból azután megjelennek a gondolatok, s a gondolatokból a kimondott szavak. Tehát a szó az eredeti forrás ükunokája. Ha a szavak hatást fejthetnek ki, ítéld meg magad, mennyivel hatalmasabb lehet a csend általi igehirdetés!”

A csendes tanítás valóban természete a dnyána márgának, ahol az elmélet a lehető legkevesebb, és az advaitának arra a mindent magában foglaló kijelentésére redukálódik, mely szerint kizárólag az Önvaló létezik.

A csend általi tanítás nem azt jelentette, hogy Bhagaván nem volt hajlandó felvilágosítani azokat, akik kérdéseket tettek fel neki. Mindig kimerítően megválaszolta a tanítással kapcsolatos kérdéseket, és számos válaszát lejegyezték, majd az ásram közreműködésével kiadták.

Mivel valódi tanítását a csend közvetítette, Srí Bhagaván ritkán tett doktrinális kijelentéseket, kivéve, ha egy kifejezett kérdésre adott választ. Ugyanezen okból igen ritkán írt valamit. A neve alatt kiadott könyvek többsége pusztán kérdések és válaszok lejegyzéseiből áll, melyeket elhangzásukkor rögzítettek és később kiadtak, mindig Bhagaván jóváhagyásával. Az egyetlen olyan magyarázat, melyet valóban ő írt prózában, az Ön-kutatás. Ez egy korai tanítványa számára készült útmutatás, mely nem teljesen Bhagaván tanítását képviseli, hiszen olyan jógikus és egyéb módszereket is tárgyal benne, melyeket ő nem írt elő. A Ki vagyok én? tanításának egy jellemzőbb, gyönyörű és világos kivonata. Ebben Bhagaván válaszait, melyeket egy másik korai tanítvány kérdéseire adott, folyamatos magyarázattá szerkesztették. Annak, hogy ezeket Bhagaván leírta, egyetlen oka volt: abban az időben nem beszélt, ennélfogva magyarázatait írásban közölte

Szólj hozzá!