A helyes táplálkozás jógája

Az idézet forrása: Nők jógakönyve című könyv • Filosz Kiadó

Bobby Clannel senior Iyengar-jógaoktató javaslatai a helyes étkezésre nőknek

egészséges étel

Az ájurvédikus táplálkozásról

Bemutatok néhány táplálkozási javaslatot az ájurvédikus orvostudományból (a betegségmegelőzés és gyógyítás ősi indiai tudománya). Sok nyugati szakorvos egyre közelebb kerül az ájurvédikus táplálkozástani megközelítéshez, amely szerint az egészségtelen táplálkozás sok nőgyógyászati probléma (például a miómák, ciszták, endometriózis) kialakulásához vezethet. A kávé, sült krumpli, cukor, pizza és a mindenféle zsíros, feldolgozott húsféle fogyasztása az emésztőrendszer gyulladását és pangását okozhatja, hozzájárulhat különböző betegségek kialakulásához, és negatív hatással lehet többek között a szaporítószervekre is. A legjobb elkerülni a túlzottan feldolgozott vagy gyorsételeket, mert ezek ártalmas zsírokat és adalékanyagokat tartalmaznak, továbbá alacsony a tápértékük. A modern farmtechnológiában használt gyomirtók és vegyi anyagok felboríthatják a hormonegyensúlyt.
Ha menstruációs problémáid vannak, gondold át újra, hogy mit eszel. Vezess táplálkozási naplót és jegyezd fel az érzéseid. A stressz és a felgyorsult életritmus értékes tápanyagokat rabolhat el a szervezettől. Az evés közbeni lelkiállapot is fontos. Ülj le evés közben és pihenj meg evés után, főleg ha menstruációs zavaraid vannak. A túlsúlyosság is hozzájárulhat a hormonegyensúly felborulásához vagy a menstruációs problémákhoz.
Az ájurvéda szerint a hideg italok gyakran fordított hatással vannak a tüdőre: köhögést,vértolulást és irritációt okozhatnak, főleg menstruáció idején, amikor alacsony a hormonszint. A hagyományos kínai orvostudomány szintén ellenjavallja a túl sok hideg étel fogyasztását, mert ez akadályozza a mozgást és pangást okozhat a szervezetben. Ugyanúgy ahogy a hideg vízben való úszás ideiglenesen megállítja a menstruációs folyamatot, a hideg ételek fogyasztása korlátozza a menstruációs vér mozgását. Az akupunktúrában a sötét vagy fekete menstruációs vér a hideg méh jele. A meleg borogatással megszüntethető görcsök szintén a véráramlás hideg által okozott pangására utalnak. Amennyiben ezektől a tünetektől szenvedsz, legjobb ha egész hónapon át elkerülöd a hideg ételek (jégkrém, jeges italok) fogyasztását. Már egy ilyen kis táplálkozási változás is nagy különbséget jelenthet a menstruációs ciklus lefolyásában.

bobby_300w
Bobby Clannel senior Iyengar-jóga oktató

A menstruációs ciklus előtti 4-5 napban kerüld a magas nátriumtartalmú ételeket (feldolgozott, ecettel tartósított ételek, sonka, szója szósz), főleg akkor ha menstruáció alatt hajlamos vagy a puffadásra. A fent említett ételek hozzájárulhatnak a szövetekben való folyadék felgyülemléséhez. A puffadás nem a folyadék visszatartás egyetlen jele. Szédülés, rosszullét, ájulás, sőt beszédzavar is utalhat folyadék visszatartásra.

Táplálkozás és havi ciklus

A menstruáció alatti hormonális változások miatt a vércukorszint instabillá válhat, nyugtalanságot és feszültséget váltva ki. Ebben az időszakban sokan kívánják az édeset. A finomított cukornak nincs tápértéke, viszont felborítja az immunrendszer egyensúlyát, fáradtságot okozhat és növelheti a premenstruációs szindróma tüneteit.

MIT NE?

Cukor és a csoki

Sok táplálkozástudományi szakember javasolja, hogy ha nem is zárjuk ki teljesen az étrendünkből, de legalább csökkentsük a finomított cukor adagot. Az alkohol szintén káros hatással van a vércukorra és túlterheli a májat. A jól működő máj elengedhetetlen a test hormonjainak lebontásához. Kerüld a finomított szénhidrátokat, mint amilyen a fehér kenyér, fehér tészta és a sütemények. Ezek mind cukorrá alakulnak a szervezetben és gombás fertőzéshez vezethetnek.
A premenstruációs ciklusban fellépő csokoládé utáni vágy a magnéziumszint csökkenésének jele, amely gyakran előfordul menstruáció közben. Vannak szakemberek, akik azt tanácsolják, hogy ilyenkor együnk magas magnéziumtartalmú ételeket, mint például magok, teljes kiőrlésű gabonák, hüvelyesek, zöldségek (zöld levelesek). Egy kevés keserű csokoládé is jobb mint a fánkok vagy péksütemények elfogyasztása.
Vannak egészséges és káros olajok. Úgy tűnik, hogy manapság sokan szenvedünk omega-3 zsírsav hiányban. Ezek a zsírsavak segítik megtartani a szervezet folyadék egyensúlyát és csökkenthetik a visszatartott vízmennyiséget. A lenmagolaj, dió és a sötétzöld leveles zöldségek mind remek omega-3 zsírsav források.

…és a finomított olajok?

Kerüld a kereskedelmileg előállított finomított olajokat, mint amilyen a napraforgóolaj, pórsáfrányolaj (még ha hidegen sajtolt is) és a kukoricaolaj, főleg ha endometriózisban szenvedsz. Ezek az olajok túlfinomítottak és néha avasak. Ugyancsak kerülendő minden hidrogénezett vagy részben hidrogénezett olaj (például a mesterségesen keményített margarin). Ezek kifejezetten károsak az immunrendszerre és az artériák keményedését okozhatják. A bolti kekszek, péksütemények, kukorica- és krumplichipsek mind tartalmaznak feldolgozott, káros zsírokat.

MIT IGEN?

Zöldéség

Egyél olyan ételeket, amelyek létfontosságúak a testnek: természetes, friss zöldségeket, teljes kiőrlésű gabonát – ezek rostban gazdagok és hozzájárulnak az egészséges vastagbélhez. Szakemberek legalább öt adag (egy adag – fél bögre) friss zöldséget és-vagy gyümölcsöt javasolnak naponta. A vegetáriánus étrenden levő nők több ösztrogént ürítenek, valószínűleg azért, mert rostgazdag az étrendjük. A természetes zöldségek és hagyományos szójatermékek (tempeh, mizó, tofu, natto, edamame) fitoösztrogént tartalmaznak, amely védelmet nyújthat a hormonális rákbetegségek ellen, és segít fenntartani a szervezet hormonegyensúlyát.

Folyadék

Igyál sok folyadékot, de kerüld az édes, koffein tartalmú italok fogyasztását. A tea, kávé és alkohol fogyasztása hiperérzékennyé teszi az idegeket és túlingerli a mellékveséket, ez viszont megzavarhatja a menstruációs folyamatot. A nikotin hatása hasonló és hosszabb vérzést és menstruációs görcsöket okozhat.
A táplálkozásról és étrendről való vélekedések skálája végtelen, azonban egy egyetemes szabály összeköti őket: kerüld a túlevést. Egyél kevesebbet és gyakrabban, főleg a mestruáció alatt. Soha ne rakd tele a tányérod (vagy másét). Igyekezz befejezni az evést mielőtt túlságosan teleennéd magad.
A elfogyasztott táplálék léted fizikai, érzelmi és szellemi aspektusává válik. Minden étel közül a legjobb az általunk vagy szeretteink által házilag elkészített étel. A szerető szakács főztje jótékony hatású. A táplálék is lehet jóga.