A feddhetetlen tábornok – Dógen zendzsi története az “önmagáért tevésről”

Az idézet forrása: Dógen zen - Sóbógenzó zuimonki című könyv • Filosz Kiadó

Az egyik este Dógen így beszélt:

A feddhetetlen tábornok

– Volt egy tábornok, akit Rocsúrennek1 hívtak. Az alatt az idő alatt, amíg az országot Heigenkun2 kormányozta, legyőzte az udvar minden ellenségét. Bár Heigenkun dicsérte, és sok arannyal, ezüsttel s egyébbel akarta megjutalmazni, Rocsúren nem fogadta el, mondván: „Csak azért győztem le az ellenségeket, mert egy tábornoknak ez a dolga. Nem azért csináltam, hogy jutalomra vagy birtokra tegyek szert.” Mivel így beszélt, soha nem is kapta meg a jutalmat. Rocsúren híres volt becsületességéről és feddhetetlenségéről.

A bölcs emberek még a világi társadalomban is kizárólag azért hajtják végre feladataikat, hogy teljesítsék, amit szerepük megkíván. Nem várnak semmilyen jutalmat. Az Út gyakorlóinak ugyanilyen hozzáállással kell rendelkezniük. Ha egyszer ráléptél a Buddha útjára3, a különféle dolgokat csak a Buddha-Dharma4 kedvéért kell megtenned. Ne gondolj arra, hogy viszonzásul kapsz valamit. Minden tanítás, akár buddhista, akár nem, arra ösztönöz bennünket, hogy szabaduljunk meg a jutalom elvárásától.

* * *

1 Rocsúren (kín. Lu-csung Lien) híres kínai tábornok volt a háborúskodó államok korában (Kr. e. 403–221). A történet a Sikiből (kín. Si-csi, Történeti feljegyzések) származik, amelyet Sibaszen (kín. Sze-ma Csien) (kb. Kr. e. 145–86) szerkesztett. A japánok számára ezek a kínai hősök olyanok voltak, mint az európaiaknak a régi görögök vagy rómaiak.

2 Heigenkun (kín. Ping-jüan Csün) híres kínai fejedelem volt a háborúskodó államok korában.

3 Jap. dó, kín. tao, szkt. márga vagy bódhi. A márga az út, amelyen haladnunk, gyakorolnunk kell, hogy buddhává váljunk. A bódhi a tudatosság vagy megvilágosodás. Tehát a Buddha útjának kettős jelentése van: az egyik a megvilágosodáshoz vezető ösvény, a másik maga a buddha megvilágosodása. Tehát a Buddha útja az az út, amelyen mindennapi tevékenységünk során haladnunk kell a buddha felé, miközben minden egyes tevékenység nem más, mint a buddha megvilágosodásának megnyilvánulása. Ez a jelentése Dógen susó-icsi-njó (a gyakorlás és a megvilágosodás egyazon dolog) kifejezésének.

4 A Buddha-Dharma több jelentéssel bír: 1. az igazság vagy valóság, amelyre a buddha ráébred; 2. a tanítások, amelyek megmutatják a valóságot; 3. a törvény vagy erkölcs, amely a valósággal, illetve a tanítással összhangban az életmódot meghatározza. Ezenkívül jelenti a létező dolgokat is (a miriád dharma, azaz jelenség).

 

Szólj hozzá!