Hogyan segíthet a jóga a nőknek?

Az idézet forrása: Nők jógakönyve című könyv • Filosz Kiadó

Bobby Clannell bevezetője a nőknek írott jógakönyvéhez.

Bobby Clennell

A jóga, ahogyan most ismerjük, körülbelül i.e. 2500 körül alakult ki. Egy, az indiai Indus völgyi civilizációban gyökerező pszichológiai, orvosi és kozmikus elvek rendszeréből eredeztethető. A yoga szó szanszkritból lefordítva szó szerint annyit jelent „egység.” Alapvető célja, hogy egyesítse az elmét a testtel és az egyéni tudatosságot újraintegrálja az egyetemes tudatosságba. A rendszeres ászana és pránájáma gyakorlás lehetővé teszi ennek az egységnek és ennek az újraintegrációnak a megtapasztalását. A jóga gyógyító hatással van a testre, elmére és szellemre egyaránt. A jóga ugyanis holisztikus gyógyítás a szó legmélyebb értelmében: stimulálja a testnek a veleszületett öngyógyító képességét. A különböző ászanák és pránájámák más és másféleképpen hatnak a testre, befolyásolva nemcsak az izmokat és ízületeket, hanem a légző-, emésztő-, keringési-, ideg- és immunrendszereket, valamint a belsőelválasztású- és a szaporodási rendszereket is. Kiegyensúlyozza a test és elme finom energiáit, lenyugtatja és erősíti az idegeket, valamint drámaian csökkenti a fizikai feszültséget. Ha jógázunk, könnyebb a problémáinkat perspektívába állítani. Nem tehetünk úgy, mintha nem léteznének; foglalkoznunk kell velük. A jóga által nyújtott fizikai, mentális és érzelmi rugalmasság lehetővé teszi, hogy könnyebben mozduljunk, az élet nyomása előtt meghajoljunk, és sodrásával együtt áramoljunk.

Mi az ami miatt különösen jó a jóga a nőknek?

Mindannyian tudjuk, hogy egészségünk megőrzéséhez szükséges valamiféle mozgásforma. Anne McTiernan, a Seattle-i Fred Hutchinson Rákkutató Központ (Washington) vezető kutatója és igazgatója szerint a mozgás csökkenti a vér ösztrogén szintjét a posztmenopauzális nőknél. Egy hasonló kutatásban Leslie Bernstein, a Dél-Kaliforniai Egyetem Orvosi Karának preventív orvoslás professzora kimutatta, hogy azoknál a negyven év alatti nőknél, akik legalább heti négy órát mozogtak a termékeny életszakaszuk során, 50 százalékkal kevesebb eséllyel mutattak ki mellrákot, mint azoknál, akik nem mozogtak. Bernstein azt is felfedezte viszont, hogy az ösztrogén kiürülése nem annyira pozitív a fiatal pubertáskorú lányokra nézve, mert még a csekély testmozgás is meghosszabbíthatja a menstruációs ciklust és csökkentheti a lányok ovulációinak számát.

A szabálytalan menstruáció viszonylag gyakori azok között a nők között, akik több testmozgást végeznek. Fiatal atlétanők gyakran tapasztalnak zavart a menstruációs ciklusukban: kimaradásokat vagy akár a menzesz teljes hiányát is. Amennyiben a menstruáció teljesen kimarad (amenorrhea) a nők annyi kálciumot veszíthetnek szervezetükből, hogy már fiatalkorban csontritkulás alakulhat ki náluk. Tanítványaim közül többen azokra az időkre vezették vissza a menstruációs ciklusuk szabálytalanságait, amikor rendszeresen, szigorúan edzettek.

Nyilvánvaló, hogy a hormonháztartás és a testedzés kölcsönösen hat egymásra. Egy, Edward M. Wojtys, az Ann Arbor-i Michigan Egyetem ortopéd sebésze által vezetett, folyamatban levő kutatás szerint nőknél ovuláció alatt, amikor a szervezet ösztrogén szintje magasabb a térdsérülések száma kb. háromszorosára nő az átlagnak és kb. nyolcszorosa a férfiaknál tapasztalt térdsérülések számának. A kutatás következtetései még nincsenek levonva, de az eddigi eredmények alapján már kimutatható a kapcsolat a hormonszint-változás és a sérülések között.

A testedzés jótékony hatása tagadhatatlan, de ugyanakkor tagadhatatlanok a hátrányai is. Az aerobic például ingerli a szív- és érrendszert és csökkenti a magas ösztrogénszintet, de ugyanakkor terheli az ízületeket. A futás súlyos nyomást helyez az alsó végtagokra. A 30 millió futó amerikainak kb. 60 százaléka előbb-utóbb olyan sérülést szenved, amely gátolja majd a további tevékenységeiben.

A nők által választott testedzések között több olyan is van, amelyeket a vetélkedés szelleme vezérel. Néha szükségszerűnek érezzük, hogy testünk vékony, kemény és izmos legyen, mint a férfiaké. Ez érthető, mivel manapság a nők a férfiakkal (is) vetélkednek a munkahelyen. De sok gyakorlat-rendszer túlságosan kimerítő és a nők számára nem megfelelő. A súlyemelés például jelentős kárt okozhat a női szaporítószervekben. Egy női súlyemelő teste a változókorban keménnyé és törékennyé válik. A hormonrendszer hosszútávú semmibevétele akadályozhatja magát a változó kori átmenetet is.

A jóga ideális gyakorlásforma a nők számára mivel kombinálja a szív- és érrendszer edzését az izomerősítéssel és a teherbírás növelésével anélkül, hogy megterhelné a szerveket, a hormonrendszert és az ízületeket. Sőt, amennyiben fenntartjuk a szigor és a relaxáció közti egyensúlyt, egészségesen is tartja őket. A tunya és életerőt nélkülöző jógázásnak nem lesz pozítiv hatása a szervezetre, a túlbuzgó és agresszív jógagyakorlás viszont ugyanúgy megterheli a szervezetet mint az edzőterem gépein való gyakorlás.

Nőként tudatában kell lennünk fiziológiai működésünk ciklikus természetének. Oda kell figyelnünk a testünkre, és úgy kell használnunk az ászanákat és pránájámákat, hogy azok segítsék a ciklus épp aktuális szakaszát. A középciklusnak megfelelő gyakorlás nem megfelelő menstruáció alatt. Habár a női test, amely hajlékonyabb és puhább a férfitestnél, kifejezetten alkalmas a jógára, ajánlott elkerülni a túlerőltetést. Ha megértjük a medencecsont igazítását valamint a felsőtest és a mellkas nyújtását, akkor megfigyelhetjük, hogy eltűnnek az alsó háti szakasz fájdalmai (ezeknek jelenléte az első arra utaló jel, hogy a gyakorlás túlterheli a belső szerveket).

Összegzésképpen: a rendszeres, jól átgondolt jógagyakorlás, amely számításba veszi a női test ciklikus természetét, kimagaslóan jó egészségi eredményeket hozhat. Támogatja a nőt az élet minden fázisában, lehetővé téve számára, hogy áthágja fizikai korlátait, kialakítsa érzelmi és szellemi stabilitását és hű maradjon női mivoltához.

Az Iyengarok

bksiyengar300x273wA jógát B. K. S. Iyengar tradícióját követve gyakorlom és tanítom. Ő egy nemzetközileg elismert jógamester, több mint hatvan évnyi tanítással a háta mögött. Punei Intézete, a Ramamani Iyengar Emlékének Ajánlott Jóga Intézet és szerte a világon további képzési központok képzik egyre nagyobb számban az oktatókat. Ma már több mint 2000 okleveles Iyengar oktató van világszerte.

  B. K. S. Iyengar néhány rendkívül elismert könyv szerzője, többek közt ő írta a klasszikus Jóga új megvilágításbant is. Évek hosszú sora alatt fejlesztette módszerét olyan precíz tudománnyá, amilyennek ma ismerjük. Különösen sokan fordultak hozzá azért a zsenialitásért, amivel átlátta az egészségügyi problémákat és ahogyan átalakította az ászanákat és a pránájámát terápiás célokra.

A harmincas években, egy olyan kultúrában, ahol a nőknek kevés joguk volt bármire is, Iyengar elkezdett jógát oktatni nekik. Abban az időben nem javasolták a jógát nőknek, abban a hiszemben, hogy csökken általa a nőiességük. A nők nem szívesen tanultak volna jógát egy férfitól, de mivel ő akkor csak egy fiatal fiú volt, a guruja őt szemelte ki a nők oktatására. Amikor nekifogott kidolgozni egy nők számára megfelelő gyakorlást, nagyon sok ellenállásba ütközött.

1975-ben, mikor először utaztam Puné-ba, hogy Iyengar-ral tanuljak, nagyon mély benyomást tett rám, hogy mindenkit befogadott az óráira. Én az angol férfi sportklubok szelleméhez voltam szokva. Emiatt és a valamennyire befele forduló természetem miatt mindig a perifériára húzódtam. De Iyengar ezt nem engedte! Tanítási stílusa és a tanítványok felé támasztott követelményei legendásak. Vallástól, nemtől, kortól függetlenül nem lehetett elbújni előle. Mindig azt követelte, hogy tanítványai legyenek teljesen jelen és teljesen elkötelezve, amikor tanítja őket.

Iyengar lánya, Geeta is apja nyomdokaiba lépett: nagyon dinamikus képviselője az apja tanításainak. Ő az apja munkájának női aspektusaira szakosodott. Tőle tanultam a menstruációs gyakorlásom alapjait, amivel sikerült meggyógyítani a saját menstruációs problémáimat. A 23 év tanítási pályafutásom alatt, hála Iyengar és Geeta odaadásának, nagyon sok menstruációs görcsökkel, elmaradt menstruációval, nehéz menstruációval és egyéb nehézségekkel küzdő tanítványomnak tudtam segíteni.