Vissza ide: Zen buddhizmus

Dógen zen – Sóbógenzó zuimonki

Készleten

2850 Ft2280 Ft20%

Készleten

Kiadó: , 2014

Oldalszám: 254

Kötés típusa: puhafedeles, ragasztott

Fordító: Boros Dokó László

ISBN: 9789638677718

Műfajok: , , ,

A 2. javított kiadás MEGJELENT!

A Zuimonki Dógen zen-mester lejegyzett beszédeinek klasszikus gyűjteménye. Sorai léthelyzettől függetlenül, közvetlenül szólítják meg az emberben ott szunnyadó időtlen igazságkereső szándékot. Ahhoz, hogy ezt a szándékot kövessük, nem kell csuhát ölteni vagy vallást váltani. Elég csak hűnek lenni igazságkereső vágyunkhoz. A zen-út követése nem valamilyen gondolkodásmód kifejlesztése, és nem is kényszerű aszketizmus. A zen őszinte, önös szándék nélküli gyakorlása – ahogy azt Dógen tanítja – közvetlen és széles kapuja a Törvény felismeréséhez.

A Zuimonki stílusa különlegesnek számít a zen irodalmon belül is: Dogen olyan nyelvezetet és példákat használ a kérdések megválaszolásához, hogy az nem csak a kérdezőt, vagy a tanítványok szűk körét, de a szélesebb hallgatóságot, és így az olvasót is mély átgondolásra ösztönzi.

“Saját életünket feláldozni, saját húsunkat, kezünket vagy lábunkat levágni valamilyen érzelmi kitörés következtében nem túl nehéz. A világi életben sok embert látunk, aki ilyesmit tesz, akár a dicsőséghez való ragaszkodás miatt, akár személyes haszonért. Mégis nagyon nehéz harmóniát teremteni a tudatban, amely minden pillanatban más-más dologgal és helyzettel találkozik. Aki az Utat tanulmányozza, annak le kell hűtenie a tudatát, mintha lemondana az életéről, és meg kell gondolnia, hogy amit mondani vagy tenni készül, az összhangban van-e a valósággal, vagy nincs. Ha igen, akkor ki kell mondania, meg kell tennie.”

Dógen Zendzsi (1200-1253) japán zen-mester, aki a csan (buddhista elmélyedés-iskola) tanítását Kínából hazájába vitte. Alapítói munkája korszakokon ível át: az Út gyakorlásához adott útmutatásai – a konkrét formák mögött – egyetemes szellemi irányelveket tesznek láthatóvá. Jelentőségére jellemző, hogy nem csak úgy hivatkoznak rá, mint a szótó-zen meghonosítójára, vagy a híres és ma is működő Eihei-dzsi templomkolostor alapítójára, de írott munkái alapján Japán legeredetibb filozófusaként is emlegetik. Ez utóbbi cím annyiban mégis félevezető, hogy Dógen írásai – még ha a legalapvetőbb egzisztenciális kérdéseket feszegetik is – valójában nem képviselnek életfilozófiát. Az, amit Dógen írt, nem filozófiai tépelődések eredménye, nem is gondolkodási folyamatok végterméke, hanem a zen élő igazságáról szerzett közvetlen belső tapasztalat kifejezése. Dógen írott tanításai a híres Sóbógenzó című összeállításban kerültek kiadásra, szóbeli tanításaiból pedig a annak kiegészítése, a Zuimonki maradt ránk, melyet legközvetlenebb tanítványa és tan-örököse, Kóun Edzsó vetett papírra.

Érdekes részletek a könyvből