A nézetek mindent beszövő hálója – Dógen zendzsi tanítása a nézeteket természetéről

Az idézet forrása: Dógen zen - Sóbógenzó zuimonki című könyv • Filosz Kiadó

Egyik este Dógen így szólt tanítványaihoz:

Dógen Zendzsi

Az Út követői! Nem szabad saját nézeteitekhez ragaszkodnotok. Még ha meg is értettetek valamit, gondolkodjatok el saját magatokon: biztosan van valami, amiben nem vagytok teljesen biztosak, és esetleg mélyebb megértés is lehetséges. Keressetek fel sok mestert közel s távol, és kérdezzétek meg őket, hogy segítsenek megérteni elődeink mondásait. De még e régi időkből származó szavakhoz se ragaszkodjatok mereven. Mindenesetre ha valami magasabb rendűvel találkoztok, azt kell követnetek akkor is, ha kétségeitek vannak, mert saját nézeteitek tévesek is lehetnek.

*   *   *

…A legfontosabb, amire ügyelnetek kell, hogy szabaduljatok meg a személyes nézetektől. A személyes nézetektől való megszabadulás azt jelenti, hogy nem ragaszkodtok a testetekhez. Még ha alaposan tanulmányoztátok is a régi mesterek szavait és történeteit, s gyakoroltátok a zazent folyamatosan és mozdulatlanul, akár a vas vagy a kőszikla, ha ragaszkodtok a testetekhez, és nem szakadtok el attól, tízezer eón vagy ezer élet alatt sem lesztek képesek megvalósítani a buddhák és pátriárkák útját.

Még ha azt gondoljátok is, hogy megvalósítottátok az átmeneti vagy az igazi tanításokat, akár a hiteles népszerű vagy titkos írások tanításait, ha nem szabadultatok meg a testhez ragaszkodó tudattól, az olyan, mintha valaki másnak a vagyonát számolgatnátok, miközben nektek magatoknak egy vasatok sincs.

Könyörögve kérlek benneteket, hogy csendesen ülve, a valóság talaján keressétek ennek a testnek a kezdetét és a végét. A testetek, a hajatok és a bőrötök eredetileg anyátok és apátok egy-egy cseppjéből jött létre. Amikor a lélegzés abbamarad, mindez szétszóródik, s végül sárrá és földdé változik a hegyekben és a mezőkön.

Miért ragaszkodtok a testetekhez? Ha a Dharma alapján vizsgáljátok a testeteket, a felhalmozódó és szétszóródó tizennyolc elem1 közül melyiket tudjátok a testetekként azonosítani? E tekintetben különbségek vannak a szútra-magyarázó és az egyéb iskolák2  között, de mind rámutatnak arra, hogy a test a kezdettől a végig megragadhatatlan, és hangsúlyozzák, hogy az Út gyakorlásának lényege az egonélküliség. Ha az elején felismered ezt az igazságot, az igazi Buddha-út világosan megmutatkozik.


1 A tizennyolc elem (szkt. dhátu): a hat érzékszerv (szem, fül, orr, nyelv, bőr [tapintás] és tudat), az ezeknek megfelelő hat érzéktárgy, valamint az ezekhez tartozó hat tudatosság.

2 Azokról az iskolákról van szó, amelyek az írott tanításokon alapulnak, mint pl. a kegon, a tendai, a szanron stb., illetve a zen-iskolákról, amelyek azt hangsúlyozzák, hogy a buddha-tudatot közvetlenül kell megmutatni, szóbeli tanítások használata nélkül.

Szólj hozzá!