Rövid és hosszú távú célok a meditációban

Az idézet forrása: Gyógyító hangok című könyv • Filosz Kiadó

Tenzin Wangyal Rinpocse tanításaiból

Meditációs célok

Amikor elkötelezzük magunkat a meditáció gyakorlása mellett,
ajánlatos, hogy legyenek közvetlen céljaink, emellett azonban a végső vagy hosszútávú célt is értsük. Míg a gyakorlás hosszú távú célja a nemtudás gyökerének átvágása és a megszabadulás vagy a buddhaság elérése minden lény javára, a közelebbi cél lehet valami hétköznapibb. Mi az, amit át akarunk alakítani az életünkben? A rövid távú cél a szenvedésünk alapfeltételének leküzdésétől az olyan kedvező hatású, gyógyító tulajdonságok kibontakoztatásáig terjedhet, melyek egyaránt jótétemények saját magunk, valamint családunk és közösségünk számára.

A meditációs gyakorlásunkat kezdhetjük valami nagyon egyszerű területen.
Elmélkedjünk az életünkön, hogy lássuk, mi az, amit át szeretnénk alakítani. Javaslom, hogy ebben az öt harcos szótaggal folytatott gyakorlásban személyes témákkal dolgozzunk. Mondjuk, boldogtalanok vagyunk. Olykor azt gondoljuk: „Számos okom van a boldogságra; egyszerűen ezekre a dolgokra kellene összpontosítanom.” Így pozitívabb irányba tereljük a gondolatainkat, és ez néhány órán át, esetleg a hétvégén működik. A következő hét közepére azonban valahogy visszaesünk a boldogtalanság ismerős érzésébe. Esetleg megiszunk valakivel egy csésze teát, és elbeszélgetünk vele. Ez is segít néhány órára, de újra visszaesünk. Vagy elmegyünk egy terapeutához, ami szintén jót tesz, de utána megint ott találjuk magunkat a megszokott boldogtalanságérzésben. Valahogy visszakerülünk egy minta csapdájába, melyen képtelenek vagyunk teljesen felülkerekedni.

A boldogtalanságunk mélyebben gyökerezik bennünk annál, mint ahová a kipróbált módszereink elérnek

Lehetőségünk van azonban kapcsolatba lépni önmagunknak egy olyan tapasztalásával, mely alapvetőbb bármely problémánknál, amivel az életben találkozunk. A meditáció gyakorlása révén újra meg újra felismerhetjük ezt, és bizalom ébredhet bennünk e létélmény iránt. A harcos szótagok éneklése és az ennek eredményeként bennünk megnyíló belső tér fölismerése, kitapasztalása és a benne való időzés révén elkezdünk megbízni ebben az önmagunkban lévő alapvetőbb rétegben, mely nemcsak tiszta, nyitott és problémáktól mentes, de az összes kedvező tulajdonság is spontán elérhető belőle, amikor az életünkben kihívások elé kerülünk.

Szólj hozzá!