A tudás és a tapasztalat közötti szakadék

Kategória: Könyvrészletek | 0

Ebben a részben visszatérünk a meditációs módszerek négy alapvető kategóriája közül a harmadikhoz, a kontemplációhoz. Az ebbe a kategóriába tartozó technikák végzésekor nem teszünk erőfeszítést azért, hogy megfékezzük vagy megfigyeljük a gondolatokat. Ehelyett bizonyos gondolatokat vagy elmélkedéseket alkalmazunk, hogy fontos … Folytatás

A gyakorlásod továbbfejlesztése

Kategória: Könyvrészletek | 0

Ha valamilyen hangszeren tanulsz játszani, hónapok, sőt évek kellhetnek ahhoz, hogy teljesen elsajátítsd az alapokat. A professzionális szinthez pedig még több gyakorlásra van szükség. Ezt a szintet azonban sohasem érheted el, ha először tökéletesen el nem sajátítod és meg nem … Folytatás

Szent hely, kívül és belül

Kategória: Könyvrészletek | 0

A fejezetben szereplő első három gyakorlat abban kíván segítséget nyújtani, hogy megtalálj vagy megteremts egy olyan meditatív helyszínt, ahol érezni tudod Ísvara isteni jelenlétét. Ez a hely lehet egy gyönyörű – akár valós, akár elképzelt – oltár vagy templom. Lehet … Folytatás

Szanszkárák: gondolkodási minták

Kategória: Könyvrészletek | 0

A pszichológia tanulmányozása a Nyugaton több mint száz évre nyúlik vissza, a risik azonban több ezer éve értékes lélektani felismerésekre tettek szert. Az egyik ilyen felismerés a szanszkárákkal, a mentális benyomásokkal vagy kondicionálással kapcsolatos, amelyek a tapasztalatok nyomán maradnak hátra. … Folytatás

A koncentráció képességének fejlesztése

Kategória: Könyvrészletek | 0

Van egy nemzedékről nemzedékre szálló kedves történet, amely leírja, hogyan hozzuk létre a koncentrációt a meditációban. A történetben idomított elefánt szerepel, amelyet régóta használnak Indiában nehéz munkákra, például nagy kövek vagy kidöntött fák mozgatására. Vidéken még napjainkban is láthatunk építkezéseken … Folytatás

Séta és asszociatív gondolkodás

Kategória: Könyvrészletek | 0

Ha ráérősen sétálunk a barátunkkal, könnyen folyamatos csevegésbe merülhetünk mindenféléről. Ahogy már láttuk, ez a fajta csapongó beszélgetés az asszociatív gondolkodás eredménye. De még egyedül sétálva is előfordulhat, hogy a saját gondolat­meneteinkbe feledkezünk. Amikor ilyen módon magával ragad bennünket az … Folytatás

A meditáció számos formája

Kategória: Könyvrészletek | 0

Kissé leegyszerűsítve a valóságot azt mondhatjuk, hogy a különböző fajta meditációk olyanok, mint a szerszámok a szerszámosládában. Minden egyes szerszámnak megvan a maga sajátos rendeltetése. A jó mester az éppen megfelelő méretű villáskulcsot vagy csavarhúzót fogja választani az adott feladathoz. … Folytatás

A békében időzés

Amikor békében időzünk, tudatunk alapja a jelen pillanat. Tudatunkat a légzésre irányítjuk, és azt gyakoroljuk, hogy azon megtartsuk. Észrevesszük, amikor gondolatok és érzelmek zavarnak meg minket, és úgy képezzük magunkat, hogy tudatunkat folyamatosan visszatérítjük a légzéshez. Ekképpen többé nem a zavarodott tudathoz leszünk hűek, mely saját szenvedésének okozója, hanem a szilárd, tiszta és erős tudathoz.

A meditáció

A meditációs technika első lépése a ráirányítás: tudatunkat a meditáció tárgyára irányítjuk. A meditációra használt egyik tibeti szó a gom, ami annyit jelent: „megismerkedni vele”. A meditációban bemutatkozunk egy tárgynak, és megismerkedünk vele. Bármilyen tárgyat használhatunk: egy kavicsot, egy lángot vagy a testet. Meditációnk általános tárgya – márpedig a tudat állandóan meditál valamin – az „én”.

A figyelem

Az éber figyelem három tulajdonsággal rendelkezik: a meghittséggel, az emlékezéssel és a figyelemelterelődés hiányával. E három tulajdonság kifejlesztésével megtanuljuk megülni „vadlótudatunkat”. A légzés egy olyan mechanizmus, amelyet arra használunk, hogy tudatunkat a jelen pillanatra összpontosítsuk; kezdetben a tudat természetes stabilitásával való megismerkedéshez alkalmazzuk.

A tudat csapongása

A zavart tudat ideje nagy részét azzal tölti, hogy az egyik figyelemelterelő tényezőtől fut a másikig: a hangtól a látványig, majd a szagig, az érzéstől a vágyig, majd a csalódásig. Állandóan kacérkodik valamivel. Tudatunk a hét minden napján darabokra hullik és szétszórt. Amikor azonban mennydörgés rázza meg az eget, figyelmünk hirtelen egy helyre összpontosul. Szétszórt tudatunk egy pillanatra teljesen összeszedetté válik, teljes egészében a hangra irányul. A másodperc töredékéig tökéletesen a mennydörgésen meditálunk.

A lustaság

A kezdő meditálók számára az egyik legnagyobb kihívást jelentő akadály a lustaság. A lustaság már az előtt is akadály lehet, hogy eljutunk az ülőpárnáig, hiszen megakadályozhat abban, hogy valaha is eljussunk oda. A lustaság tibetiül lelo, melynek kiejtése megegyezik az angol lay low [tönkretenni, szó szerint: alacsonyan feküdni] kifejezéssel. Bármelyik kul­­túrát nézzük is, a lustaság [magyarul még: henyélés, semmittevés] azt jelenti, hogy egyszerűen elfekszünk.

A figyelem elkalandozása

Ösztönösen tudjuk, hogy az élet sekély szintjei nem adnak végső megelégedést, ahhoz mélyebb, gazdagabb szinttel: a saját mélységünkkel kell kapcsolatba lépnünk. Mégsem tudunk egy percre sem csendben maradni, mert az elme minduntalan nevetséges szintekre térít el, nevetséges fantáziákat gyárt. Amikor … Folytatás

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás